-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

وجه تباين واضح و اساسي قطع طريقي با قطع موضوعي طريق در چيست؟

گاهي موضوع حكم شرعي مركّب از دو ماهيّت نيست، مثل الخمر حرامٌ. در اين قضيه موضوع حكم، خمر است. گاهي موضوع حكم مركّب از دو ماهيّت است، مانند معلوم الخمرية نجسٌ. در اين قضيه تنها خمر موضوع نيست، بلكه علم به خمر موضوع حكم است. بنابراين بر اساس اين قضيه اگر شك يا گمان در خمريّت مايعي داشته باشيم، آن مايع نجس نخواهد بود. اگر قطع و علم جزء موضوع حكم شرعي شد، اين قطع يا طريقي است يا وصفي.

قطع وصفي به اين معنا است كه مكلّف داراي صفت قطع باشد، يعني مكلّف اگر داراي صفت قطع به خمريت باشد، حكم جاري ميشود، مثلاً اگر نذر كند كه اگر صفت قطع به زنده بودن فرزندم داشته باشم، صد تومان صدقه بدهم، اگر مكلّف اين صفت قطع را داشته باشد، بايد به نذرش عمل كند. اگر داراي اين صفت نباشد، وفاي به نذر واجب نيست.

بنابراين يا قطع داخل در موضوع حكم نيست يا هست. در صورت دوم يا قطع طريق به كشف موضوع است يا وصف موضوع است.

فرق بين قطع موضوعي وصفي و طريقي

در قطع وصفي بايد وصف و اتصاف به يقين و قطع لحاظ شود چيز ديگري مانند گمان يا شك نميتواند جايگزين قطع شود امّا در قطع طريقي اگر دليلي داشته باشيم كه غير از قطع مانند خبر عدل يا بيّنه مانند قطع محسوب شود خواهد توانست بيّنه يا خبر عدل (با اين كه قطع آور نيستند) به جاي قطع طريقي بنشيند.

در مواردي صفت قطع در موضوع حكم اخذ شده است، از جمله در طواف دور خانه خدا، طواف كننده بايد يقين به هفت شوط داشته باشد و در نمازهاي دو ركعتي و دو ركعت اوّل نمازهاي چهار ركعتي بايد نمازگزار صفت يقين داشته باشد. از اين رو شك در نمازهاي دو ركعتي و سه ركعتي و در دو ركعت اوّل نمازهاي چهار ركعتي مبطل نماز است.(1)

پي نوشتها:

1. با استفاده از مصباح الاصول، ج 2، آيت الله خويي(ره).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.